2011-07-20

Vilken gudinna är du?

För ett tag sedan fick jag tips om att ett företag som säljer rakhyvlar har en hemsida där man kan testa vilken sorts gudinna man är. Och vad vore jag för halvmesyr till kvinna om jag inte deltog i testet? Låt se...



Första frågan är hur min rengöringsrutin ser ut. Här kan jag välja mellan de helt naturliga alternativen "Levande ljus och ett lugnande bubbelbad", "En lång, varm och lyxig dusch" och "Fem minuter i duschen är allt jag behöver". Jag klickar på alternativ 3.

Nu vill rakhyvelsföretaget veta vad som är viktigt för mig när jag väljer skönhetsprodukter. Vill jag att de ska vara hudvårdande och skonsamma, ge dramatiska resultat eller göra jobbet så snabbt som möjligt? Hm. Alternativ 3 igen. Men det är nu testet börjar bli svårt...

... för på frågan "Hur ofta brukar du raka dig?" rör sig alla alternativ inom ett pretty snävt tidsspann. Jag får bara välja mellan 1) "Varje dag" (med det något opåkallade tillägget "Jag avskyr stubb!"), 2) "Varannan dag" och 3) "Ungefär två gånger i veckan räcker för mig". Räcker? Jag ska säga vad som inte räcker. Tre svarsalternativ, där det mest c-r-a-z-y är att att man inte rakar benen oftare än två gånger i veckan.

Men jaja. Som den lydiga konsument jag är vill jag såklart inte ljuga i mitt svar (tänk om det - ve och fasa - skulle rubba deras dyrbara marknadsföringsunderlag!), så jag ser mig om på hemsidan efter en knapp som hoppar över frågan. Det finns ingen. Jag trycker motvilligt på alternativ 3.

Sista frågan är vad jag tycker är den perfekta rakningen. Vill jag ha en så nära rakning som möjligt, en enkel och bekväm rakning eller en känselupplevelse? Känselupplevelse? Som i vadå, orgasm? Jag tittar på den bild som illustrerar svarsalternativet för att få ledtrådar. Men det är svårt att säga vad kvinnan i badet känner. Kanske känner hon sig lite stressad över att ha släpat ut badkaret i trädgården. Kommer hon orka bära in det igen? (Och alla de där blombladen, kommer hon palla städa bort dem direkt, eller bara tappa ur vattnet och låta dem ligga där i flera veckor och bli som en grötig, rosa hinna över emaljen?) Omöjligt att avgöra.

Jag försöker tänka vilka känslor jag själv upplevt under rakning. Det enda jag kan komma på är smärta, och eventuellt yrsel efter att ha stått flera minuter i nån onaturlig, akrobatisk position. Är det känslor jag vill uppleva igen? Jag klickar på alternativ 2, eftersom det innehåller ordet "bekväm".

Och nu har stunden kommit då jag äntligen ska få reda på vilken gudinna jag är. Är jag månne Minerva, vishetens gudinna? Eller osämjans, Discordia? Eller rentav Proserpina, gudinna av underjorden?


Nej. Jag är gudinnan av spontanitet.

Gudinnan av spontanitet, vilken är det nu igen? Jag konsulterar Wiki men får inget vettigt svar. Vad jag däremot får svar på av testet är vilken rakhyvel som är "den rätte" för mig. Den heter Tropical. Tack!

Nu när jag lärt mig att mitt motto är "Redo för allt!", och att "den perfekte partnern" är en plastbit med en sorts kniv i, kan jag slappna av och avnjuta rakhyvelsföretagets vackra hemsida utan press. Jag hittar snabbt till avdelningen Tips och vanliga frågor.

Fråga: Ska jag raka mig annorlunda på sommaren?
Svar jag förväntar mig läsa: Gör precis vad du känner för. Det finns inga regler.
Faktiskt svar: Slät hud på sommaren är ett måste!


Fråga: Hur säger jag "ja" till vackra ben?
Svar jag förväntar mig läsa: Vadå säga ja? Aha, det är som i en På spåret-ledtråd? Så nåt med giftermål kanske? Eller?
Faktiskt svar: Allt måste vara perfekt på din stora dag. Titta igenom "Hitta rätt rakhyvel" för att hitta just den rakhyvel du kan bli kär i - och låt honom honom falla för dig igen. Och igen.


Fråga: Måste jag lägga extra tid för att raka mig på gymmet?
Svar jag förväntar mig läsa: Det där var det dummaste jag h... SJÄLVKLART ska du inte det!
Faktiskt svar: Självklart ska du det! Du lägger ju ner otaliga timmar på att träna mage och lår, varför inte förfina dina bästa tillgångar och ge dem en nära och sexig rakning?

Jaja. Hur trevligt jag än haft inne hos rakhyvelsföretaget - och hur mycket jag än lärt mig - känner jag att det nog börjar bli dags för mig att lämna dem. Men innan jag går vill jag såklart tacka för mig och önska dem all lycka med sin fortsatta verksamhet.


39 kommentarer:

Colombialiv sa...

Å mai gåd!

Ylva sa...

-__________________-

Tekla sa...

Hjälp. Det är sånt här jag drömmer mardrömmar om.

lina sa...

Ja! Så ska en slipsten dras! Hur begränsande får det här samhället bli? Nästan så att jag väntade mig att svarsalternativ 3 skulle sluta i resultatet "du är egentligen en man. skärp dig för fan!"

Anonym sa...

HA HA HA Reolet

Efraim sa...

Stört, på riktigt! Kul när någon med humor och självdistans etc gör testen men när typ 12-åriga tjejer går in för att hitta "fakta?! Bra feedback de fick i alla fall!

pappan och havet sa...

haha! jag älskar den här bloggen.

Lowan sa...

"Rakade ben är ett MÅSTE!!!!!!1"
Wait... what? Rakar inte benen och får killar så det räcker och blir över. Jag förstår mig inte på den här världen.

Nanna sa...

Jag håller med er alla.

Elias sa...

....Nanna, jag och min pojkvän älskar dig, vill du bli ihop med oss? <3

Elin Astrid sa...

Nanna!
Efter en natt av icke-sömn och ett morgonmöte på jobbet där jag nästan somnade gjorde det här min dag.

Jag undrar hur jag skulle göra testet, jag som tvättar håret en gång i veckan (utan schampo, ägg är mitt hårs bästis) och inte har rakat ben eller armhålor sedan högstadiet.

Det här företaget borde ta en titt på sig själva, fundera på vad de sänder för budskap till kvinnor och sen ställa sig i skamvrån.

Du är så bra! Hurra för dig.

Julia sa...

Good lord.

Anonym sa...

Åhåhåhå, jag tror att det här är bland det bästa jag läst på år och dar. Herrejävlar alla blåsta rakhyvelsföretag som försöker sänka ens eget självvärde genom att pracka på en massa rakningsmoral dessutom. Wow.
Skrattade så att jag dog, ändå, ett sånt där skräckblandat skratt. Tack för det!

Nanna sa...

Elias:

Vad smickrande!

Elin Astrid, 365bockerdubordeläsa:

Tack!!

Alice aka Colliechan sa...

Det här är ju helt otroligt vidrigt. Undrar om de faktiskt får ge såna svar? Fick rysningar redan när jag hörde de första raderna i reklamen "Alla kvinnor har en inre gudinna - självsäker och vacker". Annars är du fan inte värd att kalla dig kvinna.

Julia sa...

HAHAHHAHAHAHAHA.


Du är så jävla bra :D <3

Malin sa...

Det är så normaliserat och stört att det är stört.

Tack för ett bra inlägg. Hittade hit idag. Fortsätter följa med dig tror jag =)

Viola sa...

Nog för att företag inte hymlar med att de vill sälja in sig, men det här var ju så övertydligt att det nästan blir ironiskt...

Anonym sa...

Superbt inlägg, jag fnissade många gånger! Åt rakhyveln alltså, inte åt dig.

Intersexorwhat sa...

It's hilarious!

Tack så mycket för ett gott skratt!

patrick sa...

så länge brudarna rakar fittan så skiter jag i om dom rakar benen eller inte, dom viker man ju ändå undan

Alice aka Colliechan sa...

Patrick, hur ofta rakar du kuken?

A - "Varje dag - jag avskyr stubb"

B - "Varannan dag"

C - "Ungeffär två gånger i veckan räcker för mig"

patrick sa...

A

nåt mer, älsking?

Alice aka Colliechan sa...

Då, älskling, ska du ha Venus Breeze! Ditt motto är tydligen "kom igen" och du är gudinnan av simpelhet.

jullan sa...

AAAAAAHAHAHAHAH!!! Patrick PWNED!

Tess sa...

Verkligen riktade frågor! Patetiskt! Sedan använder säkert någon skvallertidning resultaten också och påstår att det är en seriös undersökning. Jag stör mig särskilt på att de säger att man ska planera sitt liv kring rakningen (ang. det där om att raka kvällen innan för att undvika hudirritation, mitt tips: RAKA INTE = ingen irritation).

det du! sa...

haha!

JOSEFIN sa...

Sjukt!

Anonym sa...

Tack för att du hjälpte mig med temat för dagen, dvs mejla alla företag jag ogillar. Började med venusskiten. Du är fantastisk och att skriva arga mejl till dumma företag när en är sjuk är mycket uppiggande.

Ellen sa...

Du är bäst Nanna.

Helena mitt i smeten sa...

Hahaha! Jag skrattar så jag gråter!

Linnea sa...

herre gud! :|

Erika sa...

Nanna, vill du gifta dig med mig?

Bella sa...

Haha, ja, klart att det är hemskt ur ett könsperspektiv, men man måste ju också förstå att det är så fruktansvärt självklart att ett rakhyvelsföretag anpassar sina frågor så att folk förstår att de "måste" använda deras produkter ofta = profit!
Synd att det är vidrigt, fast sådan är kapitalismen!

Du är grym!

Lennart sa...

Åå nej de stora dumma rakhyvelsföretaget säger att man ska raka sig usch å fy....kan vi inte hacka lite på skoföretagen också som säger åt oss att vi måste ha skor på fötterna, eller varför inte de elaka hattföretagen? De kommer snart lura på de senila tanterna och gubbarna könsrollsfärstärkande hattar........

karamchand sa...

försökte göra testet. möttes av ett vänligt men bestämt "the page you were looking for no longer exists". segt.

Anonym sa...

Helt oslagbart!

P sa...

Åh, I love you Nanna. In i evigheten.

elina sa...

skrattade så jag sprutade ut öl genom näsa, mun och kanske även lite ur öronen. underbart!