2011-07-21

Dagens faktaskörd

Igår skrev jag om nåt störigt.


Idag tänkte jag skriva om nåt bra, eller nåt som åtminstone överraskat mig.

När jag hört ordet kväkare har jag alltid tänkt på typ mormoner eller Jehovas vittnen eller liknande. Men idag kollade jag upp vad kväkarna faktiskt är och blev, tja, överraskad. För de verkar inte alls vara några crazy bananas med döda ögon som springer runt med en Bibel i den ena handen och en Ja till livet-pamflett i den andra.

Det här är vad jag lärt mig om kväkarna, a.k.a. Vännernas samfund, idag (observera att min källa är The Internetz och att allt inte behöver stämma):

- Sedan 1600-talet (nästan medeltiden alltså) har kvinnor och män haft samma status inom Vännernas samfund
- Kväkarna är hängivna pacifister och ägnar sig idag åt att bl.a. gömma flyktingar
- De var motståndare till slaveriet när det begav sig
- Samfundet är icke-hierarkiskt (det finns inga präster eftersom man anser att varje människa har en bit av Gud i sig)
- Hetero- och homosexuella relationer är likställda inom VS

Jaja, jag vet att detta borde vara minimikrav, men är det inte rätt ball ändå? Det är gött att ens fördomar kommer på skam emellanåt.



Men, precis som med alla andra samfund finns det säkert en massa skit med Vännernas samfund också. (Till exempel uppfostrades Richard Nixon av kväkare.) Fast det bortser jag från just nu.

6 kommentarer:

Amanda sa...

Också: Hur tänkte man när man översatte Quaker med Kväkare? Man tänker att det ska ha något med grodor att göra, men nej.

Colombialiv sa...

Oh! Mycket intressant! Jag har alltid trott att de varit någon slags jordbrukare (havremärket Quaker Oat, liksom). Men där ser man.

Chaffismorsa sa...

Jag har alltid trott att kväkare var ungefär som nasare eller möjligen något slag av kvacksalvare. Se där, så fel man hade.
Intressant.

Toril sa...

Bra blogg du har:-)
Jeg hadde en kveker- venn en gang som fortalte følgende vits: Vet du hvorfor kvekere ikke får ha sex før ekteskapet? Fordi det ofte starter med dans...

Hjertelig hilsen Toril

Mikusagi sa...

Om det inte var för att jag kände kväkare så hade jag lärt mig något nytt nu, och jag vill liksom tacka eftersom det här är så fin information! Och jag gillar att lära mig saker.

Anonym sa...

Jomen. Om jag hade varit det minsta religiös (t ex troende ateist) så hade jag fanimej varit kväkare.