2012-08-14

Så jävla KING

På sommaren är det kutym att inte ha så värst mycket kläder på sig. Men sommaren börjar lida mot sitt slut, så det gäller att passa på. Varför inte fira de sista augustidagarna med en riktigt fräsig T-shirt?

Några som hajat det här med T-shirts är webbföretaget Shirt Store.


De har massor av T-shirtmodeller att välja bland, särskilt för killar. Förlåt, herrar.


Som ni ser kan köpsugna herrar välja mellan ett otal kategorier, till exempel Tokigt, Roligt, Grabbigt och Bitches. Så, låt oss begränsa urvalet till de tröjor som döljer sig under kategorin Roligt, eller om det var Grabbigt (jag hittade så mycket skoj att jag helt kom av mig). Om man vill ha en riktigt jävla tokrolig tröja, vilken ska man då välja? Tja, för att kunna svara på det måste vi nog gå igenom T-shirtarna, luska ut vilka skämt som finns att välja bland och varför de är så roliga. Häng mé!

 (Text: The perfect woman)

Skämtet är: Att drömkvinnan bara har de väsentliga delarna, omnifattarvadjagmenar. (Snippa och pattar.)
Budskapet är: Kvinnor duger bara till en sak, omnifattarvadjagmenar. (Sex.)
Faktiskt budskap: Jag som T-shirtbärare duger bara till en sak. (Att vara dum i huvudet.)

 (Text: Scuk my dcik)

Skämtet är: Att man stavat fel på uppmaningen "suck my dick", alltså "sug på min penis".
Budskapet är: Sug på min penis. Fast felstavat.
Faktiskt budskap: Jag som T-shirtbärare har aldrig någonsin upplevt, och kommer aldrig någonsin få uppleva, att någon suger på min penis.

(Text: Warning! Chocking [SIC] Hazard! Male package contains large parts. Keep out of reach of small women.)

Skämtet är: Att den som suger på T-shirtbärarens penis riskerar kvävas (eller chockas) eftersom T-shirtbärarens penis är för stor för en liten kvinnas mun.
Budskapet är: Sug på min penis på egen risk.
Faktiskt budskap: Jag som T-shirtbärare är djupt, djupt obehaglig. Alltså på riktigt.

(Text: You - Me)

Skämtet är: Att T-shirtbärarens penis (japp, penis igen) är större än penisen hos den som tittar på T-shirtbärarens T-shirt.
Budskapet är: Det är socialt viktigt att ha en stor penis, och det har jag.
Faktiskt budskap: Jag är en av alla killar som har en tröja med penis på.

(Text: My dick would like to buy you a drink)

Skämtet är: Penis.
Budskapet är: Penis.
Faktiskt budskap: Penis.


(Text: Who are these kids and why are they calling me dad?)

Skämtet är: Att T-shirtbäraren haft oskyddat sex vid ett flertal tillfällen och nu inte fattar varför en massa barn kallar honom pappa. (Men åh! Det är ju för att han är deras pappa! Han har ju haft så mycket oskyddat sex!)
Budskapet är: Jag har haft mycket oskyddat sex.
Faktiskt budskap: Jag har en tråkig och ful T-shirt köpt på Shirt Store.

(Text: Bros before hoes)

Skämtet är: Att man tagit det gamla säjet "broes before hoes" ("jag umgås hellre med mina bröder än med prostituerade") och överfört det till Super Mario Bros.
Budskapet är: Jag spelar hellre Nintendo än umgås med prostituerade.
Faktiskt budskap: Jag är 16 år och gillar ordvitsar och TV-spel.

(Text: Ho ho ho (med kvinnosilhuetter i O:na). Merry Christmas.)

Skämtet är: Att tomtens klassiska "ho" i det här fallet betyder hora. Det är ju roligt att tänka sig att tomten säger hora. Tomten som vanligtvis är så snäll.
Budskapet är: Det finns inget budskap. Det är bara så jävla KING!!
Faktiskt budskap: Julen är här och jag är sexist.

HERREGUUUD, tänker man som besökare. HÄR KAN JAG JU SITTA HELA DAGEN OCH NATTEN OCKSÅ! BARA SCROLLA OCH SCROLLA OCH SKRATTA ÅT FINURLIGHETERNA!

Så låt oss inte göra det. Låt oss istället, unisont, plocka fram våra kontokort och beställa någon av Shirt Stores tokroliga T-shirtar! Jag tar den här:

(Text: Prostitution! A smart career choice! (Och en jevla massa blaj som jag inte orkar skriva ut.))

Hej!

54 kommentarer:

klara sa...

jag älskar dig.

Colombialiv sa...

Åh. Så. Jävla. Ofräscht.

Anonym sa...

Det finns en förklaring till att min T-shirt är enfärgad och saknar tryck.... jepp jag uppskattar och respekterar kvinnor.

Maja sa...

Du. Är. Underbar.

Mia sa...

Har tidigare köpt några tröjor (med civiliserat) tryck från dom men aldrig mer!!

Tanja Suhinina sa...

Den felstavade! Varför står det inte "SICK MY DUCK"? Det är ju åtminstone liksom... då har man väl i alla fall försökt. Åh sjukt. Åh.

Anonym sa...

Jag skulle tro att den felstavade egentligen beskriver hur det skulle låta om man har "något" i munnen och försöker säga det. (kanske?)

Unknown sa...

Haha!

Daniel sa...

Helt otroligt att någon lagt tid på komma på alla motiv och än mer otroligt att NÅGON köper. Klockren analys, och jag skäms å man-släktets vägnar.

Daniel sa...

Helt otroligt att någon lagt tid på komma på alla motiv och än mer otroligt att NÅGON köper. Klockren analys, och jag skäms å man-släktets vägnar.

Anonym sa...

Snälla, varför snippa? Förstår inte alls varför tjejer behöver ett lite "finare" ord för sitt könsorgan.

Anonym sa...

Ni som kommenterar finasaker om detta äckel: hur känns det att uppmuntra sexism?

radikalgnu sa...

ASSÅ. Vad ska jag ta mig till? Jag vill slå näven i bordet. Jag vill ryta argt. Jag vill göra en anmälan.

din mamma sa...

Åh fy fan vad jag INTE blir kåt.

Anonym sa...

När hela alltihop det här är sämre än tshirtarna i sig.

Spetsen #11 sa...

"Ni som kommenterar finasaker om detta äckel: hur känns det att uppmuntra sexism?"

Om inte Nanna censurerat kommentarerna så kan i alla fall inte jag se att någon kommenterat fina saker om tröjorna. Så... Hur känns det att anta att folk är lika dumma som tröjorna?

Anonym sa...

Men det var dÅ själva fan hur känslig man kan vara, det ända som är otroligt med de här är din ork. Använd energin till något viktigt istället, tex kvinnors ställning inom islam. Blöjfemenist

Anonym sa...

Till anonym: Men det var dÅ själva fan hur korkad man kan vara, det ända (sic!) som är otroligt med de här är din ork. Använd energin till något viktigt istället, tex kvinnors ställning inom det svenska samhället. Blöjhuvud

Mika sa...

Anonym! Om man nu tycker det e vettigt att kristisera andra för hur de för sin feministiska kamp alt bara e klockrena å asroliga eller allt på en gång så kan man fråga sig hur du själv tänkte när du la energi på att läsa uppröras å skrova din peppiga kommentar?!

Erkstam sa...

Du är King!! Word på allt. T-shirtsen känns lika fräscha som....Eddie Meduza.

Bortskämd medelklassunge sa...

Alltså, jag tycker ju att den gula t-shirten var ganska klarsynt ändå. Män som bjuder främmande kvinnor på sprit handlar väl inte om annat än deras penis? Och kvinnor som ber främmande män bjuda på sprit handlar väl inte om mer än att utnyttja deras penis?

Här får penis förstås stå som symbol för sexuella drifter. Att det bokstavligt talat skulle handla om penisen är lite larvigt.

Anonym sa...

perfect!

MarySaintMary sa...

Blergh. Dock har jag tidigare bara sett "who are these kids"-skämtet i formen av "Who are these kids and why are they calling me mom?", så i ljuset av det tycker jag inte just den tröjan var så farlig.

Mattias sa...

Du som reagerar på "snippa", och undrar varför kvinnor behöver något annat "finare" namn på sitt könsorgan. Vilket originalnamn hade du i åtanke. Jag tycker snippa är ett bra namn och fyller motsvarande funktion som ordet snopp.

Alltså:
penis - vagina
snopp - snippa
kuk - fitta

Anonym sa...

Visst trycken är djupt kränkande och kvinnofientliga men samtidigt fungerar dom som varningsskyltar.
Garanterat lättare att välja bort på dansgolvet än "The game"-pöbeln som man faktiskt oftast måste växla ett par ord för att upptäcka.

E sa...

Scuk my Dcik är troligen en liten vits inspirerad av French Connection UK, (FCUK).

Johan Hedberg sa...

Det största problemet i mina ögon är inte företaget som säljer tröjorna utan de som köper dem och tänker "Shit, det här blir ju sååå fräscht".

Jag älskar hur du satt fingret på något vi ser varje dag men aldrig verkar reagera på.

Bra bra bra jobbat! :)

Anonym sa...

Och, Mattias, glöm inte:

snorre – snirra

Anonym sa...

Den där SCUK MY DCIK, eller vad det nu var. Den är en referens till FCUK, det vill säga nåt modemärke. Det finns t-shirts (för tjejer) där det står "FCUK me" till exempel.

bisarra t-shirts hur som helst!

16årig kille sa...

Måste säga att det är ganska töntiga t-shirts och jag skulle aldrig få för mig att ha på mig någon av dem. Samtidigt hittar man ju dem under fliken "roligt" och är väl antagligen menade som skämt. Då är det väl lite töntigt att känna sig förolämpad och säga att de är kvinnofientliga?

Sen har jag en fråga som kanske är lite offtopic. Jag vet inte mycket om feminism och sånt men jag är väldigt intresserad av ämnet. Så jag undrar om någon kan förklara vad som egentligen är så orättvist för kvinnor i det svenska samhället och varför det är männens fel? Jag vet inte om jag kan säga att allt är helt rättvist men jag tycker att båda könen har sina fördelar och orättvisor i samhället brukar oftast inte bero på vilket kön man har.

Tack i förhand.

Anonym sa...

Ni får ursäkta mig här, men är inte uttrycket "bros before hoes" att man hellre ställer upp för sina vänner än för sin partner?

Petra Zallin sa...

Mengu vilken BF man kan va!!!

Anonym sa...

Är det inte lite metasexistiskt att koppla ihop sexism med grabbighet?

En tjej sa...

Det som är positivt med såna här tröjor är ju att alla idioter utmärker sig tydligt, vilket ju gör det så mycket lättare att undvika dem!

@16årig kille: Att säga att "Det är ju bara ett skämt" och "Men ta inte allt så allvarligt" är tystnadstekniker som används i många former av förtryck för att få en persons åsikt att verka dum och mindre värd. Detta stämmer såklart inte, och om en kvinna känner sig förolämpad av sådana här tröjor så är det inte "töntigt", utan en helt legitim känsla. Man kan inte säga åt andra vad de borde tycka och känna om saker.

Jag är jätteglad att du är intresserad av feminism! Det finns många orättvisor i samhället, och inte alla av dem är så tydliga. Feminism handlar inte heller bara om skillnader mellan kön, utan för många även om jämställdhet överhuvudtaget, så många intresserar säg även i till exempel rasfrågor och HBTQ-frågor. Jag skulle själv inte vilja försöka förklara då jag inte är så jättebra på att utrycka mig i skrift, men jag kan ge dig några länkar där du kan gå in och läsa lite:
http://finallyfeminism101.wordpress.com/
http://www.kvinnojouren.se/fakta/feminism-och-jamstalldhet

Mika sa...

16årig kille! Vad glad jag blir att du frågar. Visst finns det nackdelar för både män och kvinnor i vårt samhälle men rent generellt så har männen i samhället mer makt och kvinnor förtrycks på olika sätt. Att vara heterosexuell vit man är normen allt annat är undantag, lite sämre eller mycket sämre.
Om du är intresserad så tycker jag att du ska läsa böcker i ämnet. Jag kan rekomendera tex "en riktig kvinna" av sara arrhenius. Den är lättläst å finns på bibblan eller billigt som pocket. Förutom nannas fina serier så läs liv strömquists einsteins fru " och "prins charles känsla"

Mika sa...

Det finns hur mycket böcker som helst kring feminism och genuskunskap.
Och bra tidningar!
Pröva å läsa feministiskt perspektiv som finns på i internet. En nyhetstidning med just ett feministiskt perspektiv:)

Malin sa...

Du är KING!

auuus sa...

16årig kille: Det ska också tilläggas att de flesta feminister inte tycker att det är alla mäns fel, eller så, utan det handlar om ett fel i systemet som upprätthålls av både män och kvinnor. Däremot tenderar många män att försvara det här systemfelet mer eftersom att män som grupp gynnas mer. Men det är få feminister som faktiskt hatar alla individuella män, de som alls hatar något hatar överlag bara den manliga könsrollen och vad den innebär.

Anonym sa...

Jösses, förstår inte hur man orkar bry sig. Chilla lite istället.

Björn sa...

Hur bra som helst. Sluta inte.

Emma sa...

Bästa jag läst på länge! Nanna du är så jävla Queen!

Anonym sa...

du borde göra tröjor med dina kommentarer till de här tröjornaaaa :D

Caroline sa...

Är så sjukt sugen på att ta på mig en sådanhär tröja när jag cissar (säger en "cissar"? som "dragar", fast tvärtom liksom) och bara vägra fatta när någon påpekar hur fånigt det är. "Min kuk är VISST större än din! Läs på t-shirten, är du analfabet eller?!".

Fast det kanske inte alls vore lika roligt i verkligheten.

Anonym sa...

Femenism kanske står för jämnlikhet för alla grupper, men jag ogillar själva ordet eftersom det menar att man kan skapa jämnlikhet igenom att bara fokusera på kvinnornas problem när männen har minst lika många orättvisor.

Anonym sa...

Hahaha. Minst lika många orättvisor. Hahaha.

mikebike sa...

Hahaha extremt roligt inlägg! Alltså det här är så jävla dumt att jag... ja börjar spontanfantisera om hur vackert det skulle vara att gå in på t-shirtstore med ett pumphagel och frågat vem som bär ansvaret för kategoriseringen. Fan jag har två döttrar och det skrämmer mig att de ska behöva växa upp med sån här jäääääävla idioti. Alla som viftar bort det här som gnäll och "blöjfeminism" borde straffas enligt de lagar som gällde när deras fräscha människosyn uppfanns.

Anonym sa...

Hahahahahhaha. Åh Nanna. Jag har kommit fram till att du är den roligaste människan vi har i det här landet. Vill höra dig i radion igen!

Anonym sa...

Vad är "skämtet", "budskapet" och "det faktiska budskapet" hos denna tröja som sålts på Carlings,
dvs en valig affär och inte nån random lamesida på internet?

http://clarajonssson.blogg.se/images/2011/boys-are-blabla-tshirt_157379549.jpg

Anonym sa...

16-årig kille: Det finns många bra dokumentärer också. Här är en från Norge: http://www.youtube.com/watch?v=r-KbHyJ6rLU&feature=youtu.be

Om länken inte funkar så gå in på youtube och sök på "Likestillingsparadokset" bara. :)

Fortsätt läsa och vara intresserad, önskar att jag blivit det i lite tidigare ålder än jag blev också.

Tova sa...

Nanna,jag måste bara säga att du äger så sjukt hårt! "Mig blir du snart kär i" och "Välkommen till din psykos" är de roligaste böckerna jag någonsin läst! Du förtjänar all cred i världen :D

Kram från ett stort fan

Joachim sa...

"Julen är här och jag är sexist." - fantastiskt!

Rickard sa...

Orkade inte läsa alla andra kommentarer här så det kan redan var nämnt men jag kör ändå..
Nejnejnej Nanna du har fel. Super Mario tröjan syftar inte på att användaren hellre spelar super mario än att hänga med "Hoes". Den handlar om att Luigi och Mario ska köra sitt eget race nu och skita i Princess Peach som de i tid och otid måste rädda undan fienden och inte få ut nått av det annat än att bli friendzonade. Så tolkar jag det iaf
Väl mött

Calle Wickman sa...

Men hur svårt är det att fatta att det inte hjälper med en kvasiframkrystad förklaring av skämtet, utan bara jävligt nedsättande att kalla kvinnor i allmänhet för horor?

Anonym sa...

Män är bäst!