2011-09-02

Provokationerna fortsätter!


Istället för mina vanliga frukostflingor råkade jag köpa Kellogg's Special K. Nä, nu ljuger jag - jag råkade inte. Jag fick syn på paketets vidriga baksida i butiken och tänkte "det här vill jag scanna". Och eftersom berget inte kunde komma till Muhammed (= scannern till butiken) så fick Muhammed pallra sig till berget (= paketet till scannern). Anyways, så här ser det ut:

Det är en sorts klipp-ut-och-kom-ihåg-sida - till förvillning lik de pysselsidor som återfinns på Kellogg's mer barnanpassade produkter (fast minus pyssel, lekfullhet och allt vad charm heter) - med tips på hur man som kvinna kan få "livspusslet"* att gå ihop.


Nå, vad är det då för essentiella "tips & tricks" Kellogg's så generöst vill bjucka på? Vad innehåller just denna skopa ur frukostflingeföretagets outsinliga brunn av visdom? Låt oss se!

Förutom att jag ogillar att Kellogg's förutsätter att alla (kvinnor) dricker smoothie är det här säkert ett bra tips. Nej, jag tar tillbaka det, det är ett jättelamt tips, på snudd ett icke-tips. Intresseklubben orkar inte ens låtsasanteckna. Så vi går vidare:

Texten är kanske för liten för att läsas, så jag transkriberar:

"Har du tänkt på att morgonen är den enda chansen att njuta av lite lugn och ro innan en ny hektisk dag kallar? Stig upp en halvtimme tidigare och gör det du inte får gjort när du kommer hem och är trött. Tro oss, den halvtimmen mindre i sängen är värt det!"

Det här är - om ni ursäktar franskan - ett pissekukdåligt tips. Av flera anledningar. Till exempel löser ju inte det tidiga uppstigandet problemet med att man "kommer hem och är trött". Jag vågar satsa en femhunka på att en halvtimme mindre i sängen snarare förstärker tröttheten. Och vem säger att det skulle vara jobbigare att göra "det [man] inte får gjort" när man är kvällstrött än när man är morgontrött? (Plus: varför skulle de viktiga uppgifter man inte hinner med inte kunna göras i sängen? Jag tänker t.ex. på onani.)

Men det är såklart inte dessa logiska luckor som provocerar mig. Det som provocerar mig är vad Kellogg's medelst bildvalet antyder att man ska ägna sin halvtimmes egentid i ottan åt. Nämligen:

Wow, tack!!!

Jaja, den som känner sig extra trött efter att ha följt Kellogg's idiotiska råd kan i alla fall tröstas av att det vägs upp av ett annat. För vad kan man egentligen göra åt det här med att se trött ut? Tja, vad säger ni, Kellogg's?

Ja, det här är faktiskt hela tipset, det kommer inget mer. Ingen information om hur ögonskuggan ska appliceras för att ge denna uppiggande effekt, ingen ledtråd om vilken färg man bör använda. Så det funkar väl med alla färger och utföranden, resonerade jag. Och kolla vad pigg jag ser ut! Som vårens första nyponros.


Sen följer fler tips som jag inte orkar gå in närmare på. Inte för att de inte är intressanta, eller jo, precis därför. Hur som helst skulle jag vilja ge Kellogg's några viktiga "tips & tricks".

1) Ha aldrig mer en Tips & Tricks-sida.

Det var det. Eller förresten, jag har ett till tips. Nämligen: var inte så klyschigt onda. Ni kan väl åtminstone försöka kamouflera ert förakt för kvinnor. När nån till exempel skickar ett sånt här mail** till er...

[viktminskning.bmp]

... så borde ni nästa gång försöka svara nåt annat än:



"Tak for din henvendelse. [...] Det glæder os meget at høre om din succes med din viktminskning, tillykke med det og tak fordi du tog dig tid til at dele din oplevelse med os. Med venlig hilsen Kellogg's Konsumentkontakt"

Annars kan ni, i fortsättningen, lika gärna skriva ut vad K:et i Special K står för. Kvinnohat.

Puss och hej!

--------------------------------------------------------

* = "Livspussel" är ett ord jag alltid måste sätta inom citationstecken, även om jag i det här fallet inte citerar någon särskild.
** = Från temaveckan Fem konsumentmail II, känd från Fem bilder anno 2008.

28 kommentarer:

Bengt Håkan sa...

Jag tycker att dom är manshatare som inte har några tips för oss män. Det känns som att hela flingmarknaden är riktad till barn , kvinnor och förstoppade pensionärer. Kanske därför jag inte äter flingor, bara müsli men dom är köns- och åldersneutrala. Jag försökte hitta Kellog´s Honey Crunch Corn Flakes här om veckan men dom verkade inte finnas längre, kanske var länge sen dom försvann men dom kändes iaf lite manliga.

Förresten, har du hör talas om den här nya uppfinningen digitalkameran? Den är som ett litet berg som man kan bära med sig.

Joseph sa...

Hej Nanna. Du gjorde precis min dag och jag älskar dig. I en annan värld är vi kanske det där perfekta paret som alla tycker är 'lite knäppa' för att vi gifte oss på Åhlens och du födde alla våra/vårt barn på scen som ett performance. Samtidigt är det du som snusar och kör bil, medan jag tar hand om städningen i huset. Och sen om du faktiskt lagar mat eller gör något händigt och vi råkar ha besök så måste dessa kommentera något i stil med: 'Jag trodde ni var feminister. LOL!' och vi bara: Fuck you. och du hade satt på mig och jag hade älskat det. Mvh Joseph Pollack, din tillgivne älskare i en annan dimension.

OnewayCommunication sa...

Herrejävlar vad du är rolig och herrejävlar vilka poetiska och välformulerade kommentarer du får! Sjukt.

Anonym sa...

Jag skulle kunna ha en riktigt lång utläggning om hur fantastisk du är, men nöjer mig med att meddela att du rockar!

Anonym sa...

Blir alltid lika glad när jag ser deras reklam (inte) - "vi kvinnor vet hur man får ut det mesta av morgonen!". Eller "bästa" kanske det är? hursomhelst...-
Ursäkta? Det måste vara det dummaste jag någonsin hört.
Tack för att du skickade det där mejlet till dem, du har gjort min dag.

tilda sa...

hade tänkt på detta tidigare med när jag sett det och tyckte det var irriterande, oxå som bengt håkan skrev att de riktar bara in sig på kvinnor, i reklamerna på tv oxå. men du är för rolig iaf xD

Nanna sa...

Bengt Håkan:

Berätta mer!

Joseph:

Jag blir smickrad och lite rädd.

OnewayCommunication, Anonym, tilda:

Tusen tack!

Tyra Blomster! sa...

Åhh Nanna du är den bästa personen i hela världen! Varje gång jag läser något du har skrivit eller lyssnar på något du har sagt så blir jag så fantastiskt överlycklig att jag börjar glädje-dansa! Du är som en gud eller en super-hjälte, du är jättestor regnbåge som fyller hela mitt hjärta med lycka och värme.
Någon gång ska jag också bli en alldeles underbar konstnär, då ska jag bo i ett kollektiv med dig, Sara Hansson och andra fantastiska människor.

Varje gång jag läser specialK reklamen kommer jag tänka på det här blogg-inlägget! Tack för att du finns!!!!!!

M I K A E L A sa...

haha, så underhållande inlägg! satt och läste på det där paketet en morgon, och håller med. Haha, vad är det för tips att komma med? "Gå upp en halvtimme tidigare så blir du piggare". Vart är logiken i det? Och så det faktum att allt verkar vara för tjejer som dricker smoothies och fjantar omkring på morgonen? Det finns väl fler som äter flingor? Män och barn tex... well well. Underhållande blogg iaf! :)

En Dum En, som tror att det snöar sa...

Hej bästaste Nanna! Ska du ge dig på Dove och deras "Campaign for Real Beauty"? Dom har en massa smörja på sin hemsida som bara väntar på att få dissekeras av ett geni som du. T ex hade dom igår en annons i Metro där dom vid texten "du är bra som du är" har tre snygga tjejer. Två smala med pytte bh/trosa och en kurvigare täckt med linne å trosa. Själv tänkte jag spontant att låt det hänga ute för faen! Puss

Anonym sa...

asså jag satt och läste på det där paketet senast imorse. själv blir jag ju mest blockerad av ilska och kan inte ens formulera mitt hat i ord. därför aj löv jo!
/Lull

Nanna sa...

Tyra Blomster:

Du säger alltid så fina saker!

M I K A E L A:

Vad roligt att du gillar den!

En Dum En...:

Haha, roligt tips! Jag ska kolla upp det!

Lullis:

Tack finaste Lullis!

Andreas sa...

Är man dum nog att köpa Kellogg's onyttiga flingor så kanske man förtjänar en dum baksidetext. Detta är ju bara ett exempel på hur infantilt samhället har blivit - öppna vilken tidning som helst och du hittar sånt här. Stäm samhället?

Nanna sa...

Andreas:

Så man ska inte skriva om det eftersom det finns så mycket annat dumt, eller vad försöker du säga?

Annika Hjelmberg sa...

Hahaha du är så skojig att ja nästan kissar på mig!
Men kvinnohatande reklam är ingen nyhet, framför allt just den flingreklamen. Har även lagt märke till att bind och tampongmärket Always gjort om sina förpackningar lite så att det är en smal kvinna med långt hår och högklackat som skuttar iväg med en liten chic väska under armen som hon ska ut på nya konsumtionsäventyr :D Fy fan...

Malin sa...

Tack!

Laks sa...

Huh... vidrigt.. :/

Anonym sa...

Men vad ska jag ta mej till då som slaviskt försöker följa tipsen och verkligen bli den perfekta kvinnan?!

SLEBBO! sa...

Sadlol :/

Anonym sa...

Så jävla bra och roligt beskrivet. Tack!!!

Unknown sa...

Sen jag var ungefär 8 år gammal har jag endast ätit Havre Fras och min familjs egenblandade müsli, men så för något år sen, i brist på inspiration och motsägelsefullheten till att köpa flingor som består av 70% socker, inhandlade jag just ett sådan K-Special paket! OCH FY FAN VAD JAG HATADE DERAS KVINNOHATANDE/KVINNOINRIKTADE REKLAM. Och så kommer du, den underbaraste människan någonsin som jag upptäckte.....i förrgår ungefär! Och ba har en sån här klockrent bloggbajs om de :D

Anonym sa...

Du har ju seriösa problem, gå och gör något väsentligt med din tid istället för att leka misslyckad genusforskare.

pubes sa...

NÄ?! Men hur FAN kunde dom skriva något sånt tillbaka?! :O haha så jävla sjukt!

Matti sa...

Härligt! Har själv suttit och stirrat förvånat och misstroget på detta paket några mornar. Vill tipsa om den nya uppdaterade versionen som finns i dagsläget, där får man tips på hur man kan uppdatera hela sin garderob till vågat och lyckligt rött, samt andra livsfilosofier som hålla det obligatoriska "jag-måste-träna-mer"-nyårslöftet.

Jens-Hugo sa...

Alltså den bloggen. Så jävla bra. Fortsätt se!

Jens-Hugo sa...

Fortsätt så menade jag alltså, i min kommentar nyss. Inte så att "Fortsätt se" nödvändigtvis var en dålig kommentar - typ: du ser saker, gör viktiga iakttagelser vilket du sedan förmedlar på ett helt ypperligt sätt. I den meningen kan jag helt och fullt stå för: Fortsätt se. Dock tycker jag ändå att det var en lite lam kommentar, och det var mycket riktigt ett enkelt skrivfel. Fortsätt så menade jag som sagt, och med så avsågs det jag nyss innan hade skrivit om den här sidan, "Så jävla bra". Alltså: fortsätt vara awesome. Så, nu är det utrett

Anonym sa...

Awesome blog you have here but I was curious about if
you knew of any discussion boards that cover the same topics discussed here?
I'd really love to be a part of online community where I can get feed-back from other experienced individuals that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Thanks!

my blog post: sonnenmilch krebserregend
My page :: steinzeit diät

Anonym sa...

This design is spectacular! You obviously know how to keep
a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my
own blog (well, almost...HaHa!) Fantastic job.
I really enjoyed what you had to say, and more
than that, how you presented it. Too cool!

my weblog: steuerberatung in wiesbaden
Also see my page - buchführung software