2008-03-23

Fem Tindrafans

Eftersom jag har en fäbless för fenomenet fiktiva karaktärer möter verklighet, och på senaste tiden intresserat mig för matchmakingindustrin, föll det sig naturligt att låta en fiktiv karaktär starta konton på två välkända datingsidor.

Karaktären heter Tindra (tindra_cute_86) och längtar efter kärlek. Hon gillar hundar och shopping och har grava språkproblem. Och nej, med språkproblem menar jag inte att hon är dyslektiker, utan att hon använder sig av de självförvållade språkförvanskningar som är så vanliga här ute på Internet. T.ex. att strunta i T:et i slutet av ord som mycket (mycke), att konsekvent använda å istället för och/att, att särskriva allt som inte bör särskrivas och att inte korrekturläsa texten man just skrivit.

Jag var nyfiken på om någon a) skulle genomskåda hela företaget och b) i annat fall ifrågasätta Tindra. Jag tyckte att jag överdrev alldeles för mycket och att det här skulle vara ett solklart fall av ironi. Döm av min förvåning när Tindras mailboxar fylldes snabbare än vad jag hann gå igenom dem. Alla ville veta mer om tjejen med Dom finaste hundarna-listan. Av detta kan man naturligtvis dra massor av slutsatser, men jag är alldeles för trött för att göra det nu. Om någon har en teori om varför det fungerar så här – vänligen upplys mig.

Här på Fem bilder kommer jag att lägga upp ett urval av de mail Tindra fått från kärlekskranka beundrare (självklart utan att hänga ut någon) och i något fall Tindras svar. På mindre än ett dygn har nära 400 mail strömmat in, så jag har av förklarliga skäl inte orkat läsa igenom alla.

Och ja, hela grejen är omoralisk, det är jag fullt medveten om. För att göra undersökningen lite snällare satte jag upp vissa regler. Min policy för Tindra var att hon själv inte fick ta kontakt med någon. Hon har alltså förhållit sig passiv och bara svarat, vänligt men undvikande, på mäns och kvinnors närmanden. Jag har helt enkelt resonerat som så att den som tar kontakt med Tindra skulle kunna ta kontakt med vem som helst – och gör det säkert också. Hon är bara en i mängden av alla potentiella flirtar.

Den som vill lära känna Tindra bättre bör spana in hennes nystartade blogg, Tindras fanklub. Tjejen på fotot i inlägget ”Så här ser ja ut åsså” är jag själv som blonderad femtonåring.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Det här ser jag fram emot!

Anonym sa...

ja detta kan ju inte bli annat än kul!

Anonym sa...

Fiktiva karaktärer är roligt. För sex år sen eller nåt skapade jag och min kompanjon den store poeten och uppsalabagaren Krister Holmér. Han gjorde stor succé på en mailinglista där man kunde skicka in dikter och så. Tyvärr blev han kickad några gånger. Men hans bedårande hemsida finns kvar: http://web.telia.com/~u50026191/holman/

Anonym sa...

helt fantastiskt!

Tomas Lif sa...

kåntot.
åh.
jag kan inte hjälpa att älska tindra.
kåntot.
och dig såklart.
internet är fantastiskt.

Anonym sa...

Aaahahahahaha, det här är SJUKT roligt!

Anonym sa...

Tindras blogg är underbar! Hahahaha, vilken idé!

Sara Hansson sa...

du löste't bra nanni! puss

Anonym sa...

Kul projekt och lycka till! :) Påminner mig om projektet "Calle & Emma". Känner du till det?

"Ljungström, Calle - EMMA, VEM ÄR DU?

Årets stora svenska kärleksroman?

Om sökandet efter en kvinna som möjligen, eller troligen inte finns. Hon är Emma från Kalles klätterträd, och representerar den romantiska drömmen. Under tjugo veckor sökte Calle efter henne på olika sätt; konkret i vardagen och drömmande i tanken, såväl hemma i Stockholm som i Romeo och Julias Italien. Han annonserade och affischerade, han letade på Spraydate, han efterlyste henne över högtalarsystemet på Coop Forum, han talade med parterapeuter, han gick vilse bland gränderna i Venedig, och hela tiden undrade han: Vad gör jag om jag faktiskt hittar henne?"


http://www.calleochemma.se/

Malin sa...

Jag tror jag dör av roligheten i detta.
Lite ledsamt med mejlaren som ville flytta redan innan han fått kontakt med Tindra dock.

Nils with the skills sa...

ja jisses! fy fan vad roligt!

Anonym sa...

ahahahah! din presentation och blogg är hel klockren!

Anders VB sa...

Nanna, nu tänker jag kalla dig för geni: Geni!

Anonym sa...

Genialiskt. Betyg: 5

Anonym sa...

ÅNEJ SÅ VACKERT!