Jag äger en fin presentbok som heter 50s: All-American Ads. I den finns massor av autentiska reklamannonser från 50-talets USA, och det är så där ruskigt käckt och helylle att man nästan smälter. Exempelvis finns där en annons för hattar. Ovanför en glad man i sombrero går att läsa: HATS – As healthy as they’re handsome!
Eftersom dikten sällan överträffar verkligheten har jag inte gett mig i kast med att parodiera dessa annonser. Det jag däremot valt att göra är att ändra på målgruppen. 50-talsreklam (liksom dagens reklam) riktar sig till män när det handlar om stora, dyra, ”roliga” produkter, som bilar, och säljer in små, vardagliga och förbättrande produkter, som hudkräm, hos kvinnor. Inte sällan spelar man på kvinnans förmodat dåliga självförtroende och känsla av otillräcklighet. Därför, genom någon sorts pseudologik, är mina 50-talsannonser för förbättrande produkter helt och hållet riktade till män. Hemmamakar, pojkvänner och sexiga små sekreterargrabbar – alla kan de bli bättre!
Och för dig som inte kan få nog av gamla annonser rekommenderar jag den här sidan.
har värsta feministfebern här, men so what. man får ju ont i magen, hur träffande det är med omvända roller. tack för att ngn äntligen visar detta. heja killar under reklam och kravtryck! (eh!)
SvaraRadera